Miten valmennus tapahtuu käytännössä?

Ennen tapaamista

Ennen tapaamista täytät esitietolomakkeet ja mahdollisesti ruokapäiväkirjan. Urheilijoiden ruokapäiväkirjaan sisällytetään myös päivittäiset treenit. Hyödynnän myös mahdollisuuksien mukaan sinusta aikaisemmin otettujen laboratoriokokeiden tuloksia. Näiden avulla saan arvokasta tietoa lähtötilanteestasi ja valmistaudun tapaamiseemme.

Tapaamisessa

Ensimmäisessä tapaamisessa käymme läpi lähtötilanteesi ja taustasi – koko Sinun tarinasi. Haluan kuulla mm. perimästäsi, elämäntavoistasi, aiemmista sairauksista ja lääkityksistä. Käymme yhdessä mm. ruuansulatuselimistön toimintaa, hormonitoimintaa, energisyyttä, maksan toimintaa, vastustuskykyä ja luonnillisesti myös ravitsemustilaa. Urheilijan kanssa käydään lisäksi läpi suorituskykyä ja harjoittelun asettamia vaatimuksia tai urheiluun liittyviä haasteita.
Jatkotapaamisissa käydään läpi edistymistäsi ja ilmaantuneita kysymyksiä. Ruokapäiväkirjaa voidaan tarkastella esim. tapaamisten välissä otettujen valokuvien avulla. Annan sinulle pala kerrallaan uusia ideoita ja neuvoja. Pysyvät muutokset tapahtuvat hiljalleen, pienin askelin. Kuuntelen aina juuri Sinun toiveitasi siitä, mihin olet valmis ja mitä haluat. Ruokavalion osalta tämä tarkoittaa vain hyvin harvoin sitä, että ”kaikki menisi uusiksi”. Yleensä sovimme yhdessä mistä lähdemme liikkeelle, mitä lisäät ja mitä mahdollisesti poistat ruokavaliostasi. Saat tapaamisissa vinkkejä käytännön ruokavalintoihin, ravintolisien käyttöön, liikkumiseen, nukkumiseen ja palautumiseen, sekä stressin hallintaan.
Suosittelen sinulle tarvittaessa niin perinteisiä kuin funktionaalisen lääketieteen laboratorio- tai suolistotestejä ja autan niiden tulkinnassa. Ohjaan sinut lääkärin vastaanotolle silloin kun se on tarpeellista.

Tapaamisen jälkeen

Pääset toteuttamaan muutoksia heti tapaamisemme jälkeen. Suullisen ohjeistuksen saat jo tapaamisessa ja pian sen jälkeen saat kirjalliset täsmennetyt ohjeet. Mikäli olemme sopineet esimerkiksi ruokapäiväkirjasta tai muunlaisten asioiden esim. tunnesyömisen seurannasta, keräät näitä tietoja tapaamisten välissä.

Valmennuspaketin valinta vaikuttaa siihen kuinka pian tapaamme uudestaan ja kuinka tiivistä yhteydenpitomme on. Ensimmäisellä kerralla päästään yleensä aina hyvin alkuun ja valmennuksesta on Sinulle konkreettista hyötyä heti sen alettua.

Milloin ravintovalmennuksesta voi olla apua ja hyötyä?

  • Haluat selvittää syötkö oikein juuri omaan yksilölliseen tilanteeseesi nähden
  • Haluat lisätä elämän energiaasi
  • Sinulla on terveydellisiä haasteita tai kroonistuneita vaivoka
  • Olet urheilija ja haluat varmistaa optimaalisen ravinnon saannin omassa lajissasi
  • Tarvit apua painonhallintaa tai tunnesyömiseen, myös monenlaiset syömiskäyttäytymisen pulmat ovat minulle tuttuja
  • Haluat nukkua ja palautua paremmin
  • Olet kiinnostunut ravitsemuksen vaikutuksista elämääsi
  • Ravintovalmennuksen avulla jokainen voi lisätä energisyyttä ja elämäniloa sekä parantaa vastustuskykyä, hormonaalista tasapainoa ja terveyttä.

Terveyshaasteista, joihin ravintovalmennuksesta voi olla apua, mm.

  • Mahavaivat, turvotus, ummetus, ripuli, närästys
  • IBS ja tulehdukselliset suolistosairaudet
  • Vaihdevuosiongelmat
  • PMS-oireet
  • Kilpirauhasongelmat
  • Painonhallinta
  • Krooninen väsymys tai ”sumuinen olo”
  • Stressi
  • Alentunut vastustuskyky, esimerkiksi jatkuvat flunssat, poskiontelotulehdukset, hiiva- tai virtsatietulehdukset
  • Allergiat, astma, atopia ja muut iho-ongelmat
  • Nivelvaivat